Systemy transportu wewnętrznego – filar nowoczesnych magazynów i hal
Jedna z firm przemysłowych zmagała się z czymś, co na pierwszy rzut oka nie wydawało się problemem. Zamówień był ogrom, w efekcie czego produkcja tak prężnie się rozwijała, że hale i magazyny po brzegi wypełniały towary. Ale w związku z tym pracownicy zaczęli spędzać mnóstwo czasu na ręcznym przenoszeniu, transportowaniu i układaniu produktów. W końcu pojawiły się duże opóźnienia, zmęczenie, błędy i rosnące koszty.
Dopiero inwestycja w system transportu wewnętrznego zmieniła sytuację. Zniknęły zatory, większość działań została zautomatyzowana, a czas potrzebny na obsługę zamówień wyraźnie się skrócił. Praca ludzi stała się lżejsza i bezpieczniejsza.
Takich historii w zakładach produkcyjnych jest dziś coraz więcej. Systemy transportu wewnętrznego to nieocenione wsparcie w rozwoju firmy. Czy sprawdzą się w Twoim przedsiębiorstwie?
Środki transportu wewnętrznego w magazynie lub na hali produkcyjnej – przyszłościowa inwestycja
Czym są systemy wewnętrznego transportu? To maszyny, urządzenia i oprogramowanie, które automatyzują bezpieczne i szybsze przemieszczanie surowców, półproduktów i gotowych wyrobów na hali lub w magazynie.
Systemy transportu wewnętrznego wspierają wszystkie etapy przepływu towarów w magazynie – od przyjęcia po wysyłkę. Jakie korzyści przynoszą?
Szybsza praca – zapewniają płynny przepływ materiałów między kolejnymi etapami produkcji czy dystrybucji.
-
Redukcja kosztów – minimalizują udział ręcznej pracy, więc nie trzeba zatrudniać więcej osób.
-
Poprawa bezpieczeństwa – ograniczają ryzyko wypadków związanych z ręcznym transportem ciężkich ładunków.
-
Automatyzacja procesów – współpracują z systemami WMS, pozwalają na pełną integrację procesów logistycznych z urządzeniami.
Systemy wewnętrznego transportu można porównać do autostrady. Zastępują wąskie, kręte drogi – podróż staje się szybsza, bezpieczniejsza i przewidywalna.
Jakie urządzenia wchodzą w skład systemów transportu wewnętrznego?
Wśród najwydajniejszych urządzeń należy wyróżnić układnice, przenośniki, wózki i windy.
Układnice magazynowe
Układnica to podstawowe urządzenie systemu ASRS – automatycznie składuje i pobiera towary. Może obsługiwać różne ładunki – od palet i płyt, po szpule i opony. Dzięki niej magazyn zyskuje więcej miejsca i szybszą obsługę towarów. To rozwiązanie, które ułatwia pracę i zmniejsza liczbę błędów.
Przykład: Firma z branży e-commerce, która przechowywała ponad 50 tysięcy różnych SKU, zdecydowała się na wdrożenie układnic magazynowych. Nastąpiła redukcja czasu kompletacji zamówień o 40% i zmniejszenie powierzchni magazynowej o 30%, ponieważ towary można było składować wyżej i gęściej. Przełożyło się to na wielotysięczne oszczędności w skali roku.
Przenośniki magazynowe
Te środki transportu wewnętrznego w magazynie lub na hali automatycznie transportują towary między różnymi strefami. Stosuje się przenośniki rolkowe do skrzynek i palet, przenośniki taśmowe lub przenośniki łańcuchowe – każdy z nich obsługuje inny rodzaj ładunków. Często są wyposażone w obrotnice i krzyżówki, które ułatwiają zmianę kierunku bez zatrzymywania pracy. Pozwalają ograniczyć ręczny transport, ale przede wszystkim kilkukrotnie przyspieszają codzienne działania.
Przykład: Producent części motoryzacyjnych w Polsce wdrożył sieć przenośników magazynowych rolkowych i taśmowych, które połączyły hale produkcyjne z magazynem wyrobów gotowych. Wcześniej przewożenie komponentów wymagało mnóstwa kursów wózkami widłowymi. Po wdrożeniu – koszt wewnętrznego transportu spadł o 25%, a liczba wypadków związanych z ruchem wózków zmniejszyła się niemal do zera.
Windy magazynowe
Wysokość magazynu to potencjał, który często pozostaje niewykorzystany. Automatyczne windy magazynowe to odpowiedź na ten problem, ponieważ umożliwiają składowanie i transport towarów między poziomami.
Przykład: Dystrybutor części elektronicznych zainstalował windy magazynowe w swoim centrum logistycznym. Proces kompletacji przyspieszył o 35%, a inteligentne wykorzystanie wysokości hali umożliwiło zwiększenie pojemności wzwyż przy zachowaniu tej samej powierzchni. Firma nie musiała rozbudowywać hali lub wynajmować kolejnych powierzchni i tracić milionów złotych.
Wózki transportowe i AGV
W przemyśle coraz większe znaczenie mają autonomiczne pojazdy AGV i AMR. Poruszają się samodzielnie po hali i przewożą towary tam, gdzie obecnie są potrzebne w procesie – bez udziału kierowcy.
Przykład: Firma produkująca sprzęt AGD wdrożyła flotę wózków AGV, które dostarczały komponenty z magazynu na linię montażową. Dzięki temu pracownicy mogli skoncentrować się na pracy wymagającej kwalifikacji. Transport odbywał się w trybie 24/7, bez przerw. Rezultat – wzrost produktywności o 20%.
Przeczytaj też: Automatyzacja magazynów wysokiego składowania – kiedy, dla kogo i dlaczego się opłaca?
Systemy transportu wewnątrzzakładowego, czyli oszczędności i bezpieczeństwo
Dobrze przemyślany i zaplanowany system transportu wewnętrznego przynosi wiele zauważalnych korzyści.
-
Czas – automatyzacja skraca każdy etap procesów w magazynie i na hali.
-
Bezpieczeństwo – mniej ręcznego transportu = mniej wypadków i ograniczenie ryzyka urazów.
-
Oszczędności – chociaż początkowa inwestycja wydaje się kosztowna, zwraca się w formie niższych kosztów przez dekady, co wpływa nawet na milionowe oszczędności.
-
Skalowalność – systemy można rozbudowywać i dopasować do wzrostu firmy.
Systemy transportu wewnętrznego stają się filarem nowoczesnych przedsiębiorstw. W MPL Techma wesprzemy Cię we wdrożeniu urządzeń – nasze układnice pozwalają oszczędzać przestrzeń, przenośniki tworzą płynne ścieżki przepływu towarów, a wózki ograniczają niebezpieczne zdarzenia podczas wykonywania pracy. Doradzimy, jakie urządzenia pomogą zaoszczędzić miliony – bo nie warto narażać się na kosztowne reklamacje, błędy czy opóźnienia.
FAQ – Systemy transportu wewnętrznego
1. Czym są systemy transportu wewnętrznego?
System transportowy to zestaw urządzeń transportu i oprogramowania, które automatyzują procesy transportowe wewnątrz magazynu i hali produkcyjnej. Służą do transportu ładunków między regałami magazynowymi, liniami produkcyjnymi i strefami kompletacji, obejmując transport magazynowy, produkcyjny i pionowy (windy, dźwigi). Dzięki nim łatwiej zarządzać przepływem towarów i zwiększyć wydajność.
2. Jakie korzyści daje wdrożenie systemu transportu wewnętrznego?
Wdrożenie systemu transportowego poprawia wydajność i produktywność procesów transportowych. Redukuje konieczność obsługi ręcznych wózków paletowych i pracę operatorów, ogranicza błędy i wypadki oraz pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń dzięki regałom wysokiego składowania. Dodatkowo wspiera optymalizację zarządzania zapasami i zwiększa konkurencyjność.
3. Jakie urządzenia wchodzą w skład systemów transportu wewnętrznego?
W skład zautomatyzowanych systemów wchodzą:
-
przenośniki rolkowe, kubełkowe i taśmowe – transport przepływowy między strefami,
-
układnice paletowe, regały dedykowane i półkowe – wspierają składowanie,
-
windy i dźwigi – transportu pionowego,
-
wózki paletowe, widełkowe i pojazdy autonomiczne AGV/AMR/LGV – transport bliski.
4. Czy systemy transportu wewnętrznego sprawdzą się w każdej branży?
Tak. Zautomatyzowane systemy intralogistyczne działają w magazynach i halach produkcyjnych firm e-commerce, producentów AGD, motoryzacji czy dystrybutorów. Obsługują magazyny paletowe, skrzynkowe i z nietypowymi nośnikami.
5. Jak wygląda integracja z istniejącymi procesami?
Systemy transportu można projektować do układu hali, korytarzy i procesów logistycznych. Urządzenia transportowe – od przenośników wałkowych (druga nazwa przenośników rolkowych) po wózki wyposażone w widły – współpracują z regałami paletowymi i przesyłają dane w systemach IT (WMS, ERP, WCS-WMS, SCADA, PLC), wspierając optymalizację zarządzania zapasami.
6. Czy systemy transportu wewnętrznego można rozbudowywać w przyszłości?
Tak. Systemy są skalowalne – można zacząć od wózków paletowych autonomicznych, a potem dodać przenośniki przepływowe, systemy ASRS i pojazdy autonomiczne. Dzięki temu każdy etap rozwoju firmy wspiera zwiększenie wydajności i bezpieczeństwa procesów transportu i magazynowania.